Welkom op de website van Salland

31 juli 2024

VR brillen voor virtuele bezoekjes aan de boerderij

Journalist Louk Bouhuijzen maakte een mooie reportage over het VR project van Salland Boert en Eet Bewust! Lees hier zijn artikel:

HEETEN – Hoe bereik je als agrarische sector mensen die niet snel een boerderij zullen bezoeken? Bij Salland Boert en eet Bewust hebben ze een nieuwe manier gevonden. Sinds kort zijn er drie VR-brillen (Virtual Reality) beschikbaar. Zet die op en dan worden er korte en informatieve filmpjes getoond over vijf Sallandse familiebedrijven.

“Alsof je midden in de stal staat,” zo zegt Roxan Haarman uit Heeten, coördinator van Salland Boert en Eet Bewust, een groep van zo’n zeventig boeren en boerinnen uit de streek die zich al jaren inzet om de burgers een eerlijk beeld te geven van de landbouw. “Het weegt niet op tegen een bezoek aan een echt boerenbedrijf, maar het kan een hele goede en belangrijke eerste stap zijn om zo’n bezoek te gaan brengen. Of om in gesprek te gaan met ons.”

“De leerlingen van de basisscholen in Heeten en Wesepe hebben de brillen de afgelopen weken net voor de zomervakantie al gebruikt en waren ontzettend enthousiast”, zo vult LTO-Salland bestuurslid Hedwig Haarman aan. “We organiseren als landbouw jaarlijks veel activiteiten om mensen te informeren over de landbouw, maar daarvan is 80 procent al erg boerenminded. Nu kunnen we bijvoorbeeld op de Brink in Deventer andere, misschien soms ook wat kritischere, mensen zo’n VR-bril opzetten. Dat is dan meteen een mooie aanleiding voor een goed gesprek.”
Het zijn relatief korte filmpjes over vijf Sallandse boerenbedrijven die te zien zijn als de VR-brillen opgezet en ingeschakeld zijn. Het idee leefde al enkele jaren. Roxan; “Zoiets past goed in deze tijd. De jeugd kan er heel goed mee omgaan, al blijven ze het een bijzondere ervaring vinden, merkten we bij de kinderen in Heeten en Wesepe.”

Speciale camera’s

Met (financiële) steun van onder meer landbouworganisatie LTO-Noord en bedrijven uit de periferie van de agrarische sector werd het plan haalbaar. “Het maken van zo’n professionele film is best duur en kost al snel duizenden euro’s. Er zijn bijvoorbeeld speciale 360 graden camera’s gebruikt, dan lijkt het of je midden in de stal staat. We hebben vijf Sallandse boeren en boerinnen uit verschillende sectoren gevraagd, allemaal lid van Salland Boert en Eet Bewust. Mensen waar wij van dachten dat ze enthousiast en spontaan konden vertellen. Alle vijf zeiden direct ja.”

Vragen

En dus werd er uitgebreid gefilmd bij het melkveebedrijf van de familie op ‘Klein Malberg’ in de buurtschap Averlo, bij akkerbouwer Ton Wilgers op landgoed Frieswijk, bij het melkgeitenbedrijf van de familie Reimert in Mariënheem, bij het pluimveebedrijf van Jolanda Kieftenbeld in Haarle en bij de Heetense varkenshouder Remko Tijs. Roxan: “Vijf mooie Sallandse familiebedrijven die een goed en eerlijk beeld geven. Ook de filmers zelf vonden het verrassend, zo’n boerderijomgeving, die kenden dat niet. De vijf boeren vertellen in enkele minuten over hun bedrijven, over de bedrijfsvoering, hoe het zit met voeding en verzorging van de dieren, maar ook hoe er energie opgewekt wordt. In elke filmpje zitten drie momenten waarop er een vraag gesteld wordt. Wat zit er wel of niet in het rantsoen van een koe? En dan moeten de gebruikers van de VR-bril met een ja of nee antwoorden. Op het einde nodigen de boeren en boerinnen iedereen uit om een keer echt op bezoek te komen op hun bedrijven.”

Uitlenen

De drie VR-brillen zullen bij de activiteiten van Salland Boert en Eet Bewust gebruikt worden. Met als thema ‘Loeren bij de Boeren’ variëren die van de bekende fietstochten tot de Boerendag tijdens Stöppelhaene. Maar niet alleen bij de eigen activiteiten want de VR-brillen kunnen natuurlijk ook uitgeleend worden aan bijvoorbeeld scholen, verzorgingshuizen en ouderencentra. Roxan: “Eigenlijk kan elke club of organisatie een aanvraag doen als ze het een leuk initiatief vinden en interesse hebben in de landbouw. We hebben de brillen nog maar een paar weken, maar nu wordt er al heel veel naar gevraagd via onze site. Vanaf de oprichting van Salland Boert en eet Bewust is dat onze bedoeling geweest; zoveel mogelijk groepen en organisaties bereiken met een eerlijk beeld van de landbouw en daarover in gesprek te gaan. Deze VR-brillen zijn een heel goede en nuttige aanvulling.”

www.sallandboerteneetbewust.nl

Salland Boert en Eet Bewust wil mensen bereiken met meer afstand tot de landbouw.

Foto: Roxan Haarman (links) toont de banner ‘Loeren bij de Boeren’ en Hedwig Haarman laat voor de foto even zien hoe de VR-bril opgezet moet worden. De koeien van melkveehouderij Haarman bekijken het met enige verbazing.

 

Landelijke partners

Onze streken worden ondersteund door onze landelijke partners.

Streek partners